progenes


Понятно о непонятном


Previous Entry Share Next Entry
Допомога аудиторії
progenes
Любі друзі,

трапилось чудо і мене запросили розказати про ГМО у Львові. Це буде орієнтовно 19 березня, час і місце буде додатково вказане. Маю невелику проблему. Я поняття не маю про аудиторію і взагалі б, що саме могло б бути цікаве пересічному українцеві. Аудиторію будем ще досліджувати. Але поки що у мене невелике питання. Я підготувала приблизну схему трьох можливих лекцій з різним рівнем. Не були б ви ласкаві глянути і сказати, що особисто вам було б цікаво. Можна просто вказати пункти (лекція 1, п. 3), а можна розгорнуто. Або додати від себе те, що я упустила, але це насправді було б

Пропозиція щодо лекції про ГМО.
Лекція 1. Для початківців.
1. Що таке ГМО.
- Геном, що ми про нього вже знаєм, чого ще не знаєм і як ми його змінюєм (мутагенез і добір, трансгени першого покоління, нові методи редагування геному).
-ГМО з точки зору біологів і з точки зору законотворців.
-Культивування ГМО в світі: які саме ГМО, для чого, де і скільки. Що ще очікувати від технології.
2. Розгляд основних міфів:
- Смакові якості.
- Вплив ГМО на здоров'я людини і тварин (канцерогенез, вади розвитку потомства, алергенність, токсичність, безпліддя).
- Вплив на довкілля (порушення екологічної рівноваги, супер-бур'яни, переопилення та горизонтальний переніс генів, біорізноманіття, токсичність для нецільових видів комах).
- Використання великої кількості гербіцидів і пестицидів.
- Стерильність ГМО.
- Економічні (залежність від концернів, патентування, ціна для виробника і споживача).
3. Порівняння ризиків традиційної селекції і ГМО. Проблеми маркування і суспільного сприйняття. Майбутні перспективи.
4. Україна і ГМО. Фундаментальні і прикладні дослідження, законотворчість і реальний стан речей в культивуванні і споживанні.

Лекція 2. Для тих, хто трохи знає, що таке ГМО.
1. Про фокус суспільної дискусії щодо ГМО в контексті раціональність-ірраціональність і необхідність його зміщення в сторону діалогу науковці-суспільство.
2. ГМ як інструмент дослідження природи і для цільових змін фенотипу. Що у науковців і виробників ГМО получається вже добре, а що - не дуже.
3. ГМО і юридичні питання. Нове покоління ГМО і особливості його регулювання. Переваги і недоліки регулювання для розробників, виробників і споживачів ГМО.
4. Ризики ГМО в порівнянні з конвенціональною селекцією і екологічно-чистою продукцією, їх оцінка і висновки для споживачів.
5. Актуальний стан культивування і споживання ГМО в світі. Нові розробки і майбутні допуски.

Лекція 3. Для просунутих.
1. Огляд сучасного технологічного процесу створення ГМО на фірмах і в дослідницьких лабораторіях. Genomic based approaches, Gene-based crop simulation models, LemnaTec Scanalyzer Greenhouse, High throughput transgene function analysis for agronomic traits.
2. Найновіші технології редагування геному Zink Finger Nucleas Technology (ZFN), Oligonucleotide Directed Mutagenesis (ODM), Transcription Activator Like Effector Nucleases (TALENs), Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic repeats (CRISPR). Як це працює і де ще не працює.
3. Юридичний аналіз застосування Директиви 2001/18/ЕС до технологій редагування геному. Проблеми формулювання терміну ГМО: літеральна інтерпретація, історичний контекст, систематичний розгляд, кумулятивна аплікація. Особливості законотворчого регулювання спадковості та мутагенезу та застосування принципу обережності. Risk-only-based regulations.
4. Моделюванню соціо-економічного імпакту ГМО за домогою методу Maximum Incremental Social Tolerable Irreversible Costs (MISTICs). Розгляд економічних сценаріїв, що враховують бенефіт для фермерів, споживачів, політичні кондиції і загальні настрої суспільства.
5. Особливості оцінки екологічних, екотоксикологічних ризиків та впливу на здоров'я. Hazard-driven risk assessment. Порівняння біохімічного складу ГМО та не ГМО з урахуванням взаємодії генотипу і навколишнього середовища. Технологічна схема оцінки алергенності.
6. Сприйняття технології ГМ в різних суспільствах. Соціальні дослідження і можливі причини несприйняття. Можливість застосуваня Social learning theory.

  • 1
все цікаво!
на лекцію 2 прям дуже хотілося потрапити =)

ну вони насправді всі трохи перекриваються, але я вже не можу вчергове розвінчувати міфи і забобони. Хоча підозрюю, що доведеться.

а залиш це на "запитання з залу". все одно купу фігні спитають але хоч не будеш час основної лекції на це витрачати.

І раз уж ти тут, то я тобі повідомляю, що зараз дописую (на етапі редагування) книжку дитячу (головним героям 12 років) де є персонаж профессорка з історії біології Радчук. ось. а ще мені дуже допомогла твої статті про пшеницю (в мене герої її вирощують).
тепер ти просто зобов'язана прочитати дітям мою книжку та всіляк розпіарити (вона українською звичайно) =))

хахаха! Буду така собі амвросій вибєгалло, да? Звісно розпіарю.

ні, ну навіщо ж так.
але давай без спойлерів, сама все побачиш =))

Обязательно потом расскажи, как прошло, как слушали, о чем спрашивали и вообще.

Хорошо, расскажу!

Я б послухав лекцію 2 із пунктами 1,2 та 6 третьої, але я не у Львові :(

Напевно... щось середнє між першим і другим варіянтами :)

Особисто мені було б цікаво, якби був невеличкий вступ, що складався б з п.1 лекції 1, а далі - цілком лекція 2.

а буде відеострімінг?

Це треба буде питати організаторів. Зараз поки що нічого не можу сказати.

Я так гадаю, що треба всі три, та робити три потоки різних. Але перших буде найбільше, я гадаю.

У Львові — то добре. Але треба ще й у Києві :)

В Київ поки що не кличуть :-)

Абсолютно згодна. Хочеться всі три лекціїї: дуже різний рівень обізнанності і зацікавленності людей.

(офтопік) А ще ГМО містять чимало безпілотників. Германій монокристалічний оптичний. То - "містить ГМО" ;)

Єх, якщоб у Київ :)

Я бы еще добавил:
1. немного по предрассудку "естественная селекция" vs "противоестественная ГМ".
Вопрос залу - сорта, полученные "естественными" гибридизацией-селекцией в течении N поколений, но с участием и естественных, и ГМО-предков - это еще ГМО или уже не ГМО?
2. Ну и розділ "Культивування ГМО в світі" почав би з "навіщо".
До речі, є досить цікавий метааналіз агротехнічного та економічного впливу ГМО (там є impacts by modified trait) - Wilhelm Klümper, Matin Qaim. A Meta-Analysis of the Impacts of Genetically Modified Crops». PLoS ONE 9 (11) http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0111629

Ну и лозунг "Народ, который не желает создавать свои ГМО, будет есть чужие" :)

1. Вот сейчас как бы рекомендуют вообще не особо бороться с предрассудками. Это к пункту 1 второй лекции. Просто создавать новый дискурс - общение с аудиторией на равных, но с учетом ее предрассудков и вниманием к страхам.
Например, ГМО или не ГМО это вопрос чисто юридический, а не биологический.
2. Что касается "навіщо", то преимущества ГМО старого поколения именно для потребителей вовсе не очевидны. Моделирование Maximum Incremental Social Tolerable Irreversible Costs (MISTICs) демонстрируют, что поднятие урожайности пшеницы на 28% с помощью ГМ экономически не убедительно для имплементации в отельно взятой стране, если учитывать прямую выгоду для потребителя и его параноидальные настроения. То есть существует определенный трешхолд экономической выгоды для отдельных ГМО и для каждой отдельной страны.

Так что претензии потребителей могут быть в некоторой мере оправданы.

Чи є у вас відео на Youtube/Vimeo/Facebook/Google+? Дуже добре було б мати контент з генетичної инженерії/синтетичної біології на українській мові. Наприклад, мені цікаво чи хтось у світі має думку щодо переходу від напівпровідникової електроніки до біологічних пристроїв? Чи є компілятор для створення коду для ядра клітини? Це можна використати у програмуванні нейронів та створення біологічних мікроконтроллерів/процесорів.
Чи є у нас в Україні науковці, які займаються цим? Я б сам взяв участь, але мені треба з нуля все вчити.

хтось у світі має думку щодо переходу від напівпровідникової електроніки до біологічних пристроїв

Поки що так http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2011/January/30011102.asp




Я би особисто і 2-й, і 3-й варіанти послухала, і 4-й пункт з 1-го :)

та от бачу, що врешті-решт буду комбінувати

Хочу на лекцію 1.
Я ніразу не городник, але хотів би спробувати виростити скажімо ГМО-картоплю в кількості кілька кущів. Цікаво подивитись як її ігнорують шкідники і т.д.

Согласна с предыдущими ораторами по поводу того, что развенчивание мифов - не слишком риторически выгодная стратегия.
В первой лекции очень интересен п.4. Если его перекинуть во вторую лекцию, это будет прямо лекция моей мечты!

(Deleted comment)
Ты не хочешь на лекцию мечты? М? У меня тоже есть мечта - увидеть Алену.

(Deleted comment)
Мені здається варто відокремити суто біологічні питання від решти і насамперед зосередитись на них. При цьому треба уникати технологічних (хоч і цікавих) питань типу 3.2.
Можна провести лінію 1.1-1.3-2.2-2.4-3.5

А у другій частині обговорити 2.1 та, частково, міфи, уникаючи цього слова ;) У запитаннях після лекції все одно доведеться зіштовхнутися з міфами, тож біологічна частина повинна якось допомагати.

І не забувайте, що у Львові демократія почалась із перейменування вулиці Дарвіна... на Товариства "Просвіта" :)


Очень интересно послушать все лекции. Прошу Вас рассмотреть возможность визита в Днепропетровск.

Буду иметь в виду! Спасибо!

Я-б пішов на 2 та 3. Квитки продаватимеш? ;-)

Мабуть буде мікс. Хто буде продавати квитки я ще не в курсі.

Здравствуйте. А будете ли Вы рассказывать (и обсуждали ли где-нибудь в Вашем журнале) Bt-растения и аргументы против них sensu Викторов?

Обсуждала, но мало. Про агрументы Викторова можем, разумеется, поговорить. Хотя статья Викторова http://www.fondaltai21.ru/assets/files/publication/Victorov,%202015.pdf просто плохой пересказ вот этой статьи http://www.nature.com/nbt/journal/v31/n6/full/nbt.2597.html
Можем вообще поговорить про развитие устойчивости и что с ним делать.

Спасибо. Нашла эту статью. Викторов её почему-то не цитирует...

Ну, может "не заметил" слона. Хотя табличка намбер ван фактически содрана с минимальными правками и апдейтом из сапплементари. В общем, не понимаю, почему обсуждать аргументы Викторова, а не Bruce E Tabashnik.

Другие-то его статьи он цитирует.
Да нет, я не настаиваю на Викторове. Просто я в это раньше не вникала, а тут статья Викторова попалась на глаза, и я решила наконец попробовать разобраться (для себя).

Малоймовірно, що я буду серед аудиторії (хіба потім в інтернеті), але особисто мені цікавим були б 2.1, 2.2, 2.5 і 3.6.
При цьому фактично вся лекція 1 мені була б менш цікава, але при тому я б хотів, щоб вона була прочитана і поширена серед широкого загалу. Бо написи: "Без ГМО" на солі та бутильованій воді це натуральна #ганьба.

  • 1
?

Log in